Double VS Tripple

Sudah sampai masanya aku perlu menukar Chainring (Crankset) yang baru. Truvativ Firex yang aku gunakan sudah semakin tua dan mencecah 3 tahun usianya, gigi-giginya pula semakin haus dan bengkok membuatkan kerap berlaku chain suck. Dah aku cuba untuk betulkan giginya semula tapi tidak berjaya, rantai masih lagi tersangkut terutama ketika force pedalling or climbing. Ini bermakna aku gagal menyelamatkan duit yang makin nipis dalam wallet aku. (Gaji awal sangat bulan lepas).

Truvativ FIREX
Market Price RM300
Bujet Crank yang mempunyai rating yang tinggi di dalam Bike Radar.


SRAM XX
Double Crank



Bila berhajat menukar Crankset timbul pula persoalan dan dilemma-Double (42-29) atau Triple (44-32-22) untuk di padankan dengan Giant XTC aku. Bila surf internet rata-rata pro rider telah mula menggunakan Double Crankset (Sram XX) dan begitu juga dengan weight-weenie memilih double untuk mengurangkan beberapa gram berat bike mereka. Nak memiliki SRAM XX memang tak mampu lah tapi KCNC tu boleh dipertimbangkan....:)

Double is, of course the more “manly” configuration-aku rasa aku kurang sesuai untuk menggunakannya. Bila climbing nanti membebankan aku untuk menekan pedal, bila climb aku slow macam siput. Berbanding dengan Tripple aku boleh gunakan granny untuk pedal perlahan-lahan. Jadi dilemma bila ada pro dan cons antara keduanya. Mintak bantuan dari member2 MTB untuk komen sebelum aku ke kedai SAM habis kerja nanti....



No comments:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 XC RIDER |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.