Tayar

Terpaksa membelek semula majalah WMB dan surf beberapa web site termasuk bikeradar.com untuk mendapatkan input penggunaan tayar yang sesuai. Pilihan antara Kenda (all-round tyre) dan Maxxis Cross Mark (high-speed tyre) dalam KLMTB Carnival meletakkan aku dalam dilema.Bukanlah untuk beraksi sebagai pro tetapi pemilihan tayar yang sesuai akan memberikan impak yang cukup besar dalam kayuhan nanti.Memilih antara tayar yang mempunyai grip yang baik ketika downhill atau jenis tayar yang ringan dan laju.

Kenda John Tomac Series menjadi kegemaran aku sejak sekian lama. Boleh dikatakan aku yakin berbuat apa sahaja dengannya, cukup sempurna ketika melayan downhill, switchbacks dan Flatturns yang mempunyai banyak obstacle.Walaubagaimanapun tiada tayar yang perfect untuk semua terrain, Kenda memakan diri bila melalui trail tanah merah terutama selepas hujan. Batu , tanah dan apa sahaja yang dilaluinya akan melekat bagaikan magnet. Kelemahan ketara kenda dan aku rasakan kurang sesuai untuk digunakan dalam race.

CrossMark dari Maxxis dicipta khas untuk Swiss XC Superhero, Christoph Sauser. Atas alasan peminat setia epic rider ini, aku gatalkan tangan membelinya bagi menggantikan Maxxis Flywieght aku yang dah rosak masa ride di Melaka dulu. Memang high-speed tyre ketika di jalan lurus tetapi hilang grip ketika fast corner atau melalui permukaan yang berakar dan berbatu.Hampir tergolek ketika cuba mempraktikkan theory Entry,Corner & Exit di Bukit Botak dua minggu lepas. Kesimpulannya aku kurang yakin untuk speeding, dengan kaki yang terikat pada clip dan musim hujan begini ianya bukanlah tayar yang sesuai digunakan.

Panaracer Fire XC Pro dan Schwalbe Racing Ralph menarik minat aku melalui review yang telah dibaca. Fast Rolling dan sesuai untuk digunakan dalam race menjadikan ianya pilihan utama top racer di seantaro dunia. Cuma wallet tak mengizinkan aku memiliki tayar ini, harga sepasang hampir sama dengan harga sepasang tayar depan kereta aku. Memang kurang sesuai....

Apa-apa pun rumusnya tetap bergantung kepada rider itu sendiri, kayuhan bertenaga akan mengerakkan bike menuju garisan penamat lebih dahulu dari rider lain tak kiralah menggunakan tayar keretapi sekalipun. Aku nanti akan menenangkan hati dengan quote :-
" winning isn't about getting ahead of others but it is about getting a head of yourself " (pinjam quote dari Chan NXT ) bila ditinggal jauh oleh rider dalam race tu nanti.



No comments:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 XC RIDER |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.