Melaka Heritage Mountain Bike Jamboree 2008

Melaka Heritage Mountain Bike Jamboree 2008
Survive the Sahara

Date : 26 October 2008
Location : A-Famosa Resort Melaka (Cowboy Town)
Distance : 60km
Riders :700 Riders

Endurance berbaki 45km lagi dan bike aku mengalami major problem, Rim belakang bengkok bila aku melepasi bump yang tinggi ketika downhill pertama. Drop yang kuat dan keadaan spoke aku yang sudah uzur menjadikan rim yang bulat hampir berbentuk nombor lapan. Berkat tips yang diberikan oleh Guru MBUK October Issue, hempas-menghempas rim pun berlaku dan akhirnya aku manage to continued the survival of Sahara walaupun ride seolah-olah menunggang kuda. Miracle do happened!

Jamboree dilepaskan tepat jam 8 pagi, aku, Zuraidi dan Panjang (Le Tua Rider) berjaya meletakan diri dikelompok hadapan semasa 10km on road warm up. Selepas masuk ke trail off road kejar mengejar untuk leading pun bermula, walaupun bukan race sebenar ada dikalangan peserta menjadikan jamboree untuk menguji kemampuan diri dan aku termasuk dalam golongan tersebut. Selebihnya menjadikan jamboree as a fun ride. 4km berkayuh off road aku hampir accident dengan seorang rider yang tiba-tiba bertukar lorong, terpaksa emergency brake dengan keadaan tayar belakang terangkat wee-kang. Berhenti menenangkan diri dan teruskan kayuhan bila ramai rider overtake aku termasuk Zuraidi. Matlamat asal aku yang kononnya untuk mengikut rentak kayuhan Panjang berakhir apabila rim belakang bengkok dan ketika itu niat untuk race bertukar kepada survival.

Trails jika dibandingkan dengan PCC Kajang lebih mencabar, dengan bukit yang berketinggian 180 meter di check point 6 memang menyeksakan. Tambahan pula keadaan bike aku yang tak sempurna membuatkan aku hampir putus asa untuk meneruskan ride. Begitu juga dengan check point 7 dan 8 yang memberikan cabaran sebenar akan kemampuan diri.

Panjang menamatkan kayuhan dengan kedudukan ke-2 daripada 700 riders dan melepasi garisan penamat tepat jam 10.30 pagi. Zuraidi sampai hampir sejam selepas itu dengan anggaran kedudukan 13-17. Besar perbezaan masa antara pelumba pro dan amatur. Aku dengan masalah teknikal berjaya tiba di garisan penamat jam 11.45 dengan completed 9 check point, mungkin berkedudukan ke 30-40. Syukur akhirnya aku survived in Sahara ride 2008. Aku meletakkan jamboree ini adalah yang terbaik terutama pengurusan dan trails, dan tak sabar untuk join event pada tahun hadapan.


Zuraidi ready for battle...

Geng UTM Skudai
memang ada power student ni..

Aku dan Panjang


Bersama ROP
Tebalkan muka untuk bergambar dengan diaorang. Nice to meet u!

After ride
Panjang rank ke-2, memang power giler dia ni. LeTua Rider.

Mem bersama ponny di Cowboy Town.

Hadiah lucky draw emmm....

Rezeki takder, cuma Panjang sahaja yang bernasib baik dalam Lucky Draw (Helmet RB)

Pose frust bila Frame Merida Multivan Carbon jatuh ke tangan Mat Komando Sg Udang.


Tahniah bro, memang nasib baik betul.

will be updated...



2 comments:

Angah said...

Tak perasan plak Panjang dalam team Le Tua ihiks...

Biasa ngan Haidar, Nuar, Keros, yen, awie...

Salam kenal :) I baru nak berjinak2 ngan MTB..

PAWANA RIDERS said...

nice and simple write up... I have added you into Pawana Riders blog.

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 XC RIDER |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.