Kenapa Upgrade?

Upgrade biasanya akan menjadi topic utama perbualan para Mountain Biker dan adalah menjadi satu kebanggaan bila MTB kesayangan di equipped oleh Hi-end gear set such as XT or XTR by Shimano and X9 or XO by SRAM manakala rentak serta teknik kayuhan bukanlah sesuatu yang diutamakan, sedangkan pada perkiraan aku itulah yang seharusnya dipertingkatkan. Kadangkala ada yang upgrade MTB mengalahkan setting untuk Olympic or World Cup.Bila dah addicted tak kisah untuk mengeluarkan RM yang besar semata-mata untuk kepuasan upgrade dan aku termasuklah di dalam golongan yang mempunyai nafsu besar untuk kerja-kerja naik taraf MTB ini. Hanya berangan sahaja yang aku mampu, mengeluarkan RM untuk tujuan ini selalunya aku berkira sikit tetapi kadangkala terjebak juga, tak tahan godaan.

Lance Armstrong famously wrote, “it’s not about the bike” dan dia mempunyai asas untuk berkata sedemikian. Mountain biking pada dasarnya adalah pengalaman berkayuh bersama geng-geng melalui single track yang mencabar dan pengalaman inilah akan menjadi sejarah untuk diperbualkan oleh mereka yang berkongsi minat yang sama. Cukup rasanya dilengkapi dengan Deore set atau X5, dengan suspension yang medium end seperti RST or Spinner untuk melengkapkan kayuhan epic ride. Sampai juga…….

Analogy begini, drive Proton tentulah berbeza dengan drive Toyota or BMW, tetapi kereta masih lagi kereta, takkan jadi kapal terbang. Begitu juga dengan MTB, berkayuh on low budget bike tentulah tidak sama dengan top product, walaupun pengalaman berkayuh MTB bukanlah bergantung kepada basikal semata-mata tetapi dengan great bike tentulah mencipta kelainan dalam pengalaman berkayuh. Terpulanglah pada kemampuan…………





No comments:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 XC RIDER |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.