Truing Stand

Dalam perjalanan balik ke office dari Shah Alam aku singgah di kedai Uncle Goh Seksyen 25, niatnya untuk membeli shifter housing cable. Dalam pada mata melilau tengok part-part bike aku terpandang truing stand yang dah uzur diletakkan disudut yang tak sepatutnya. Sebenarnya sudah 2-3 kali aku bertanyakan harga truing stand tu tapi harga yang disebut oleh uncle sebelum ni memang tak masuk akal. Baik beli sahaja yang baru seperti True-Pro Combo 2 baru puas hati.


"Haiyaa..u sudah banyak kali tanyalah, angkat sajalah. Saya kasi diskaun, tarak siapa mau guna la. Saya sudah ada ini'-sambil menunjukkan truing stand jenama Park Tool yang berharga seribu lebih. Mengada betul lah Uncle ni.....


Bila uncle sebut sahaja offernya-lebar senyum aku, kerana harganya memang diluar jangka. Biarpun model lama. fizikalnya juga sudah malap, berkarat sana sini, skru 2-3 yang hilang tapi Minoura Workman Pro ini masih sempurna untuk menjalankan kerja-kerjanya. Tawaran lumayan yang tak mampu aku tolak. Tanpa fikir panjang wallet aku keluarkan dan RM bertukar tangan, aku kira memang rezeki aku hari ni.

Lepas Isyak tadi aku baraikan semula truing stand ini berpandukan manual yang ada dan inilah hasilnya, as good as new. So kawan-kawan yang ingin betulkan rim mereka bolehlah datang ke rumah tapi make sure bukanlah rim yang berharga ribu-riban kerana rim sebegitu memerlukan sentuhan dari pro.



Minoura Workman Pro


Truing Stand DIY yang aku kitar-guna dari frame yang patah dua ini akan direhatkan setelah setahun aku menggunakannya.


Seat stay, Chain Stay
Frame asal retak dan patah di seat tube-maklumlah frame cap ayam tapi masih
boleh dikitar-guna



Walaupun kurang stabil Truing Stand DIY ni memang boleh diharapkan.



Waktu senggang nanti sudah pasti aku dok mengadap truing stand ni, kalau dah habis rim kat rumah aku ni, nak cari rim siapa pulak untuk dikerjakan? .... ada volunteer??


No comments:

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 XC RIDER |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.