Kitar Semula

Bila nampak besi payung pasar malam ni terbiar di bawah rumah kat kampung, terfikir untuk modified kepada sesuatu yang boleh aku gunakan. Dah berkarat tapi masih elok struktur besinya – design besi payung ni memang sesuai untuk projek workstation aku, bike repair stand.

Proses pertama - kaki stand ni perlu betul-betul kukuh dan boleh menampung BDM kira-kira 20kg. So semua rivet aku gantikan dengan skru. Potong besi ikut lakaran asal idea aku. Hasilnya beginilah...

Untuk menjadikan ianya lebih " transformer " aku gunakan seatpost dan seatclamp so bike stand ni adjustable tinggi dan rendah. Seatpost ni material yang paling sesuai untuk aku sambungkan dengan plate alloy ni.


Untuk bike holder pula aku gunakan bike holder yang ada pada bike rack aku yang dah lama tak digunakan.


Beginilah hasilnya - ada masa nanti aku bedak kan skit dengan color silver and black tentu cun sikit.Kesimpulannya bike stand ni 100% work! Trylah...



2 comments:

Afrezal Karim said...

Bro.. aku suka entry ni.. ada howto.. thanx for sharing bro.. kalau ko buat step by step detail lagi best.. tapi aku dah nampak dah.. jalan nak buat stand tu.. klip pakai extra klip from bike rack..

Thanx for sharing buddy :)

Muhammad Khalid said...

Tq bro. Tapi banyak lagi cara nak buat workstand ni - just for fun!

 
Home | Gallery | Tutorials | Freebies | About Us | Contact Us

Copyright © 2009 XC RIDER |Designed by Templatemo |Converted to blogger by BloggerThemes.Net

Usage Rights

DesignBlog BloggerTheme comes under a Creative Commons License.This template is free of charge to create a personal blog.You can make changes to the templates to suit your needs.But You must keep the footer links Intact.